Het Noordhollands Dagblad geeft deze week aandacht aan twee Seed Valley bedrijven in het kader van Floriade 2022. De zaadsector is een van de belangrijke sectoren waarop de wereldtentoonstelling zich richt. Eerder deze week plaatste NHD het volgende artikel:

Enza oogst overal rijk met zaad

ENKHUIZEN De ’achtertuin’ van Enza Zaden is de locatie voor de beoogde Floriade van 2022. De selectiecommissie van de Tuinbouwraad bekijkt op 9 januari de plek in polder Het Grootslag. Een dag later hoopt Enza Zaden de prestigieuze Tuinbouw Ondernemersprijs 2012 te winnen. Het bedrijf is een van de vier genomineerden voor deze landelijke onderscheiding.

Enza Zaden staat als familiebedrijf sterk op eigen benen. Directeur Jaap Mazereeuw is de derde generatie. Opa begon in 1938 met de Enkhuizer Zaadhandel. ,,Door continue te investeren en innoveren blijven we groeien én zelfstandig. Meermalen zijn wij benaderd om te worden overgenomen.’’

Vanuit het hoofdkantoor in Enkhuizen is Enza Zaden wereldwijd actief in de hoogwaardige zaadtechnologie, in twintig landen. De opening afgelopen jaar van ’Brazilië’ is vestiging nummer 35. Ook dit jaar worden er enkele nieuwe vestigingen geopend. Het verzadigingspunt op de wereldmarkt is nog niet bereikt.

Een veredelaar van uitgangsmateriaal voor groentegewassen, dat is Enza Zaden. De 1330 medewerkers (aangegeven in fte’s) veredelen, verwerken, produceren en verkopen hoogwaardige groentezaden, bestemd voor de professionele markt. De omzet stijgt elk jaar stevig. Over 2010 was de omzet 162 miljoen euro.

Dertig procent van de omzet steekt Enza Zaden in ontwikkeling en onderzoek van uitgangsmateriaal voor groentegewassen. Verbetering blijft noodzakelijk, om te voldoen aan steeds nieuwe eisen van consument en handel over smaak en houdbaarheid. De tuinder blijft zoeken naar hogere opbrengsten en resistentie tegen ziektes en andere plagen.

In de wereld moet steeds meer worden geproduceerd van hetzelfde areaal om de toenemende wereldbevolking te voeden. De komende veertig jaar neemt de bevolking met 2 miljard mensen toe tot 7 miljard. ,,Wie niet innoveert, kan niet meer mee op de wereldmarkt’’, zegt directeur Jaap Mazereeuw over het belang van continue vernieuwing.

Smaak, opbrengst, houdbaarheid, resistentie – onderzoekers en veredelaars werken er elke dag aan. Enza Zaden richt zich op de veredeling van zo’n twintig groentegewassen. Tomaat, paprika, komkommer, sla en uien zijn de toppers. Duizenden nieuwe rassen heeft het Enkhuizer bedrijf in ontwikkeling. ,,Het duurt zeven tot twaalf jaar voordat een nieuw ras is ontwikkeld’’, vertelt directeur Mazereeuw.

Vijf procent haalt de eindstreep. ,,Dat lijkt misschien weinig, maar wij zijn er dik tevreden mee.’’ Het commerciële productenpakket telt duizend rassen. ,,Jaarlijks komen er honderd nieuwe bij. Er gaan er ook af.’’

De consument is zich nauwelijks bewust van het werk van Enza Zaden. Het bedrijf doet immers zaken met de tuinder. Toch is Enza Zaden terug te vinden in supermarkten. Zoek eens naar de Tasty Tom (smaaktomaten), Kleintje Sla (zoet van smaak) en Sweet Green Paprika. Eazy Leaf is sla met een klein snijvlak en is daardoor langer houdbaar. Deze sla is speciaal ontwikkeld voor de mechanische oogst.

Mazereeuw keek maandag 2 januari in zijn nieuwjaarsspeech naar 2012. In Spanje wordt een onderzoeks- en ontwikkelingsstation gebouwd, in Florida een veredelingscentrum. Met nuchtere steun vanuit Enkhuizen.
Bron: NHD