Ja, het is mogelijk… als student 1 dag directeur te zijn van een Seed Valley bedrijf. Jaarlijks organiseert Hortiheroes deze dag. Studenten uit heel Nederland kunnen zich hiervoor aanmelden.
Teun Boomaerts, een 25-jarige leergierige en pragmatische student afkomstig uit Brabant, sprong met zijn achtergrond én filmpje het meest in het oog en was de gelukkige. Teun, wiens ouders een glastuinbouwbedrijf runnen, volgt momenteel de Master Bedrijfskunde op Nyenrode. Daarvoor rondde hij een Engelstalige tuin- en akkerbouwopleiding af. Kortom: een duizendpoot die perfect inzetbaar is binnen een Seed Valley-bedrijf!

Teun is gekoppeld aan plantenkwekerij Gitzels, een onderneming in Seed Valley die ruim 60 jaar geleden werd opgericht door Will Gitzels. Gitzels heeft zich de laatste decennia dankzij een modern opkweeksystemen stormachtig ontwikkeld tot één van de belangrijkste kwekers van koolplanten voor Noord-Nederland. Afgelopen week mocht Teun het stokje overnemen van William Gitzels, de directeur van het bedrijf. Voor William de ultieme mogelijkheid alvast aan de nabije toekomst te ruiken, waarin zijn zoon Mike zijn leidersrol over zal nemen.

Van 1,5 miljoen per jaar naar 1,5 miljoen per dag
De dag begint met een kennismaking in de vergaderzaal. Gelijk krijgt Teun van William een blik op waarom de onderneming zo succesvol is.  Zo werd bijvoorbeeld jaren terug de belangrijke keuze gemaakt door in te zetten op zogeheten kluitplanten, een mooie benaming voor planten in trays. Geen makkelijke keuze, er werden weliswaar klanten verloren, maar er werden ook veel nieuwe klanten binnengesleept. Vóór deze transitie produceerde Gitzels 1,5 miljoen planten per jaar. Door de toepassing van innovatieve technieken en uitbreiding, is dat aantal inmiddels opgelopen naar soms wel 1,5 miljoen planten per dág (!). In het personeelsbestand is het belangrijk balans te scheppen tussen doeners en denkers, aldus William. Zo haalt men bij Gitzels het beste uit het bedrijf. Met oog op de toekomst probeert William het toekomstige directieteam ook op deze manier samen te stellen. De denkers denken net een paar jaar verder, terwijl de doeners de aanpak hebben. Een gouden combinatie.

Zoeven door het kassencomplex
Na de welverdiende koffie en kennismaking springen ze op de fiets en zoeven door het enorme kassencomplex in Wervershoof.  Teun mag gelijk even proeven aan het directeurschap. Dave Baas (binnen- en buitendienst) vuurt tijdens de rondleiding namelijk een brandende vraag af op de directeur: hoe zetten we precies die ene order van de klant in ons systeem, zodat het proces voor zowel de klant als voor ons eerlijk en transparant is? En het liefst op een zo efficiënt mogelijke manier, zodat we geen extra boekhouder nodig hebben! Na een kort onderhoud waarin Teun en William hun kennis laten werken, wordt het probleem opgelost.

Lunchtijd! De directeuren nemen plaats in de kantine, hier komen alle collega’s samen. Een beeldscherm deelt het laatste wereldnieuws, maar ook alle updates binnen het bedrijf zijn hierop te zien. Tijdens de lunch komen meerdere actuele onderwerpen aan bod: het personeelstekort, duurzaamheid, locals for locals en natuurlijk de laatste innovaties binnen de sector. Matthijs Woestenburg (Onderzoek & Ontwikkeling) schuift ook aan tijdens dit gesprek. Op spontane wijze ontstaat er een geanimeerd gesprek tussen drie mensen met een passie voor de business én brainstormen.

Het episch centrum van koolteelt
Na het verorberen van de lunch is het tijd de financiële kant van het bedrijf onder de loep te nemen. Hoe houdt Gitzels grip op de financiën, hoe houdt William het bedrijf gezond? Vragen die de revue passeren.  Verder wordt er ingegaan op de thema’s schaalvergroting en professionalisering. Hoe bouw je een toekomstbestendige organisatie? Hoe trek je de juiste mensen aan en werk je proactief aan een prettige cultuur binnen het bedrijf? Natuurlijk is Teun ook nieuwsgierig naar het belang van contact met de omgeving. Zowel met de omgeving waar het bedrijf is gevestigd, als met collega-ondernemers die voor vergelijkbare uitdagingen staan.

Tot slot, wordt er uitvoerig gesproken over de dynamiek van de markt waarin Gitzels actief is en hoe de bedrijfsstrategie daarop is toegespitst. De dynamiek in de markt van koolplanten is namelijk divers! Samen met twee collega-plantenkwekerijen zit Gitzels in het epicentrum van de koolteelt in Nederland. In Noord-Holland wordt veel broccoli, bloemkool en andere koolsoorten geteeld; een groot deel van de klanten van Gitzels is dus dichtbij gelegen. Transportkosten blijven beperkt en hoge service is mogelijk.

Verder is Gitzels een echte koolplanten-specialist, waardoor veel kennis is opgedaan over deze gewassen. Zo kan er consistent een hoge kwaliteit plant aan telers geleverd. Het opdoen van kennis is overigens ook een vast bedrijfsonderdeel: collega Matthijs Woestenburg is vijf jaar geleden aangenomen puur alleen voor het doen van research. Inmiddels is hij verantwoordelijk voor de gehele opkweek van alle koolplanten in de kwekerij en via consultancy-opdrachten zelfs in het buitenland. Dankzij deze weldoordachte strategie heeft Gitzels een sterke positie in de markt.

Voor beide partijen is het een leerzame dag geweest. De jarenlange ervaring van William geeft Teun een mooie rugtas met kennis mee. De rust die Teun die dag uitstraalde maar ook zijn visie over de Food & Flower sector in ons land inspireerde William.

Enthousiast geworden? Volgend jaar is er weer een editie van Directeur voor 1 Dag. Houd de website van Hortiheroes goed in de gaten en misschien zien we jou als directeur terug in Seed Valley!