De Nederlands tuinbouw verovert de wereld! Een opvallende commercial waarin een enorm plantachtig wezen overal ter wereld opduikt, is de hele maand april te zien op de landelijke televisie. De snelgroeiende plantachtige hoofdrolspeler verpersoonlijkt de tuinbouwwereld, een sector die springlevend is en overal haar vertakkingen en invloed heeft.

De campagne is gericht op jongeren. De totale cluster van tuinbouwbedrijven zoekt jaarlijks 10.000 nieuwe arbeidskrachten maar de instroom blijft achter bij de vraag. Jongeren hebben geen up-to-date beeld bij werk in de tuinbouw. Om het werkgeversimago in lijn te krijgen met de werkelijkheid van vandaag en morgen, investeert de sector via het Productschap Tuinbouw in een multimediale campagne. Hierbij wordt samengewerkt met de populaire jongerenzender TMF, onderdeel van MTV-Networks. Zo staat het tv-programma ‘Wat te doen voor je poen’ de hele maand april in het teken van werken in de tuinbouw. Presentator Sascha Visser wordt een dag lang de collega van drie jonge tuinbouwmedewerkers met een leuke job.

 

De hoofdrolspeler van de campagne dook ook letterlijk door het beeldscherm op de websites van MSN, TMF en studiesites. Een hilarische ‘teaser’ lokte de doelgroep naar een interactieve website waarin je navigeert tussen verschillende ‘werelden’ binnen de tuinbouw, zoals die van veredelaars die onderzoek doen naar ziekteresistentie en droogtetolerantie. Duurzaamheid, logistiek, techniek, internationale handel, wetenschap, creatie en voeding zijn de thema’s die worden getoond.