In #deweekvan kijken we een week mee in de agenda van young professionals in Seed Valley.

Mark HoogendoornDe vraag naar accountmanagers die én groene kennis hebben én goede relaties met klanten kunnen opbouwen is groot. Maar wat doen die lui precies?
Mark Hoogendoorn ging op pad met de Seed Valley camera. Hij is accountmanager bij Incotec en met zijn team verantwoordelijk voor de business in Europa. Hij neemt ons op de achterbank mee naar klantbezoeken, lab testen, interne ‘lab meetings’ met collega’s van marketing, research en sales en Fruit Logistica in Berlijn.

Incotec
Incotec is zaadverbeteraar. WAT? We optimaliseren de prestaties van het zaad. O.a. door het maken van röntgenfoto’s van zaden om kiemkwaliteit te beoordelen, door het primen van zaden waardoor ze uniform opkomen, en door middel van coating. Deze diensten bieden we aan aan zaadbedrijven. We veredelen zelf dus niet.

En we pilleren: Moderne zaaimachines werken optimaal als het zaad rond en glad is. Maar in de praktijk blijkt zaad ongelijk in vorm en gewicht. Wij maken er mooie ronde pillen van. De coating is zo ontwikkeld, dat vocht en zuurstof makkelijk doorgelaten worden tot het zaad.

 

Ik zit regelmatig met zaadbedrijven om tafel om stappen in de supply chain op elkaar af te stemmen. Voordat zaad aan de de teler wordt verkocht gaat het namelijk langs diverse afdelingen, en langs Incotec, om de kwaliteit verder te verhogen. Dit vraagt om een super strakke planning…

De planning en productie voor sommige gewassen loopt een jaar à anderhalf jaar vooruit. Dit betekent dat de zaadproductie al lang is gestart voordat de vraag uit de markt duidelijk is. Aan productiespecialisten en supply chain specialisten de complexe taak om een jaar van te voren de verwachte marktvraag te bepalen en daar productie en andere processen op af te stemmen.

“We moeten de klanten van onze klanten begrijpen”

Maar het vraagt van ons accountmanagers ook dat we goed voor ons zien wat de klanten van ónze klanten willen, de teler. Als we goed in beeld hebben met welke vraagstukken zij te maken hebben – ziektedruk, efficiënter oogsten, hoge opbrengst per m2 –  kunnen wij onze diensten daar op optimaliseren. En daarmee de zaadbedrijven beter van dienst zijn. Om als Incotec relevant te blijven moeten we blijven innoveren en vanuit sales kansen signaleren.

Incotec

Overleg met Martijn bij Enza Zaden

Veel op reis
Naar klanten, prospects, beurzen noem het maar op. Mijn kantoor is in Enkhuizen, maar het komt vrijwel niet voor dat ik een hele week op kantoor te vinden ben. Maandagochtend, iets voor half zes ‘sharp’ in de auto op weg naar Enkhuizen. Nieuwe week is begonnen.


Van zaadwinkel tot wereldspeler!
 Incotec heeft klanten die van kleine zaadwinkels zijn uitgegroeid tot veredelingsbedrijven van wereldformaat. Enza Zaden heeft het historische zaadwinkeltje een pracht plek in het interieur gegeven!

Zaadwinkel

Out of office: @fruitlogistica in Berlijn! Een van de belangrijkste vakbeurzen voor de internationale groente- en fruithandel. Exposanten komen van over de hele wereld! Ook andere Seed Valley bedrijven pakken er flink uit: Enza Zaden, Bejo, Pop Vriend Seeds, Syngenta, Monsanto.
Vanuit sales zijn dit dé momenten om de markt te ontmoeten en te netwerken. Heerlijk!

Bejo fruit logistica

Bejo

Enza Zaden fruit logistica

Enza Zaden