Hoe ziet de toekomstige generatie tuinbouwtalenten er uit? Wat houdt hen bezig en hoe kunnen wij hen overtuigen van een toekomst in de zaadsector? Tijdens de Seed Valley bijeenkomst presenteerde Martien Penning (Hillenraad Partners) zijn onderzoeksresultaten. Gemist? Wij delen hier de belangrijkste learnings.
Wie is de Young Professional?
De Young Professionals zijn 20-30 jaar. Ze zijn ambitieus en leergierig en hebben naast een uitdagende baan een druk sociaal leven. Een betekenisvolle baan is belangrijk, geld en status doen er minder toe.
Door hun wervelende energie en nieuwe inzichten, hebben deze gamechangers de toekomst. Zij zien vooral mogelijkheden, denken niet in risico’s. Maar… ze moeten de ruimte krijgen.
Wat maakt jouw bedrijf aantrekkelijk voor een Young Professional?
1. Ontplooiing
De welbekende nummer één in de tientallen rijtjes over aantrekkelijke ondernemingen: persoonlijk ontwikkeling. Het gaat niet alleen over zelfontplooiing, maar ook over de ontplooiing van het bedrijf. Dit noemen we ook wel de purpose. De Young Professional wil graag weten waar de onderneming voor staat en of er wordt bijgedragen aan relevante vraagstukken. Dit is niet alleen op professioneel niveau, maar ook op maatschappelijk niveau.
2. Diversiteit
Bedrijven waar je tijdens de lunch standaard met een buitenlandse collega aan tafel zit zijn in trek! Young Professionals waarderen een internationale werkomgeving. Daarnaast wordt de waardering groter als er een gezonde mix tussen mannen en vrouwen is. Ook in het management.
3. Cultuur van de organisatie
De Young Professional wil zich thuis voelen binnen een bedrijf. Transparante organisaties die Young Professionals de ruimte bieden voor eigen initiatief en autonomie hebben een streep voor. Daarnaast is de work-life balans essentieel.
4. Innovatie
Niet zozeer de innovaties zelf, maar vooral de mentaliteit over innovatie binnen het bedrijf maakt een organisatie aantrekkelijk. De Young Professional wil graag betrokken worden bij het innovatieproces van producten, de markt en technologieën.
Om innovatie aan te jagen adviseert Martien om schijnbaar onbereikbare doelen te stellen. Als voorbeeld noemt hij de missie Mars One. Hier gaan vrijwilligers met een one-way ticket naar Mars toe. Hier vindt een extreme koppeling plaats tussen technologie, verse voeding en gezondheid. Dit soort uitdagingen zorgen ervoor dat de Young Professional gemotiveerd blijft en dat nieuwe innovaties plaats kunnen vinden.
Het onderzoek
De Hillenraad100 is de jaarlijkse ranking van de 100 meest toonaangevende ondernemingen in de tuinbouwsector. Daarnaast is de Hillenraad100 de monitor van ontwikkelingen in de Nederlandse horti-sector. Na 15 edities van deze ranglijst was het tijd voor een nieuwe editie: de Hillenraad SUB40 . Een lijst met 40 bedrijven die aantrekkelijk zijn voor professionals onder de 40 jaar.